De ce să alegeți acest manual? Răspund autorii – Editura Paralela 45 Editura Paralela 45

De ce să alegeți acest manual? Răspund autorii

De ce să alegeți acest manual? Răspund autorii

Autorii manualului și a celor două auxiliare care îl completează, în proiectul editorial „Atelier didactic” răspund celor mai frecvente întrebări venite din partea profesorilor de Limba și literatura română:

𝐀𝐮𝐭𝐨𝐫𝐢: Cristina Cergan, Diana Iacob, Claudia Petraș, Bogdan Rațiu, Ioana Tămăian

  1. Cum ați ales textele? Copiii sunt atrași de alte tipuri de cărți.

Textele alese respectă prevederea din programa școlară „textele literare de bază să reprezinte în mod semnificativ patrimoniul literar românesc” și criteriile: valoric, estetic, formativ etc. Datoria noastră este de a le arăta câteva cărți reper și de a le forma gustul estetic.

  1. De ce la gramatică aveți și elemente de stilistică? Am fi dorit mai multe fraze de analizat.

Lecțiile urmăresc modelul comunicativ funcțional și abordarea tematică. Lecțiile se încadrează în tema unității prin pretextele și contextele construite, iar miza studiului limbii este de ordin instrumental și îi oferă elevului posibilitatea de a se mișca în registre lingvistice diferite, de a recepta și construi mesaje. În plus, am mizat pe aplicarea conceptul de „conștientizare lingvistică”. Mai multe fraze pentru analiză se vor regăsi în Practic 8.

  1. De ce ați dezvoltat atât de multe lecțiile de redactare, pentru că nu obișnuim să le acordăm atenție?

Un manual nu poate răspunde tuturor obișnuințelor profesorilor, ci respectă o programă și oferă claritate și coerență unor activități de învățare. La redactare, am mizat pe lecții cu o structură asemănătoare, în plus am continuat modelul cu etapele redactării prezent și în ceilalți ani și am adus clarificări conceptuale.

  1. De ce ați ales trei texte în lecțiile introductive și nu doar două ca la examen?

Ne-am propus să le oferim elevilor tipologia textuală prevăzută în programa școlară. Dacă se parcurg introducerile, elevul revizitează toate tipurile de texte învățate în gimnaziu. Miza este dezvoltare competenței de comunicare și a celei culturale.

  1. De ce exercițiile de receptare a textului sunt atât de detaliate? Poate sunt prea multe.

Lecțiile au în centru procesul de comprehensiune și există o anumită logică a sarcinilor în funcție de complexitate construirii comprehensiunii. Am ales să asigurăm fiecărui copil o comprehensiune substanțială a textului, sperând că elevii își dezvoltă abilitățile de lectură/literație. În „Ghidul profesorului” avem explicate toate aceste aspecte.