Prezentare generală a manualului
Teme esențiale abordate:
- Autocunoaştere şi stil de viață sănătos şi echilibrat;
- Dezvoltare socio-emoțională;
Manualul este structurat în 4 capitole, fiecare capitol fiind alocat unei unități de învățare.
Structurarea unităților de învățare este riguroasă și asigură formarea treptată și temeinică a competențelor vizate de programă. La finalul fiecărei unități există o lecție de recapitulare, care vine să structureze și să fixeze abilitățile și cunoștințele dobândite, fiind urmată de evaluare după metode clasice.
Prin conținutul său, manualul respectă funcțiile pedagogice specifice: de informare, formare, antrenare și instruire.
Lucrarea are în vedere o succedare coerentă a conținuturilor și o dispunere progresivă a activităților de învățare, ale căror cerințe urmăresc experiențele reale ale elevilor.
Manualul are în vedere o progresie firească a conținuturilor domeniului consiliere, pornind de la nevoile adolescenților, de la viziunea și reușita personală, mergând către modalități simple de autocontrol și autoreglare. Informațiile primelor trei capitole facilitează integrarea principiilor și a modalităților eficiente de luare a deciziei de carieră, dar și a unui traseu educațional din perspectiva alegerii carierei.
Un material adaptat particularităților de vârstă a elevilor, abordat din perspectiva specificității psiho-emoționale, a stimulării intelectuale, prin exemple/modele de lucru propuse de autori, al căror obiectiv este acela de a interioriza faptul că procesul învățării reprezintă o dialectică subtilă a efortului și a jocului, a informației și a semnificației acesteia.
Puncte tari
- Lecțiile pornesc de la o experiență bazată pe descoperire, pe fondul căreia elevii observă aspectul vizat, află lucruri despre ei și ceilalți. Urmează partea de înțelegere și reținere a informațiilor transmise, iar la final, exercițiile aplicative fixează cunoștințele dobândite.
- Modelul Descopăr – Înțeleg – Rețin – Aplic se potrivește disciplinei, care este una predominant practică, fiind, în egală măsură, adecvat specificului de vârstă căruia i se adresează. Este important ca elevii să facă în mod direct observații legate de aspirații, modele de gândire și acțiune; să identifice modalităţi simple de autocontrol și autoreglare dar și caracteristici, surse, modalităţi de prevenire/negociere/abordare constructivă prin aplicarea tehnicilor simple de comunicare, să înțeleagă rolul informației și criteriile de analiză a informațiilor, concomitent cu învățarea unor tehnici de gestionare eficientă a timpului și a efortului de a învăța.
- Momentele de reflecție presărate în fiecare lecție stimulează gândirea critică și îndeamnă elevii la analiză, la descoperire personală.
- Totodată, autorii acordă o atenție deosebită constituirii portofoliului dezvoltării personale și încurajează elevii să fie creativi, să-l completeze și să-l îmbunătățească la fiecare activitate, să-l considere cartea lor de vizită și să-l consulte periodic pentru că îi ajută să-și descopere punctele tari, dar și aspectele care pot fi îmbunătățite.
- Calitatea științifică a conținuturilor prezentate.
- Acest manual reflectă foarte clar trecerea de la un stil didactic tradițional la un model comunicativ-participativ-funcțional, în care învățarea despre sine ocupă un loc central, iar elevul și experiența sa de viață sunt valorizate foarte atent, cu empatie și creativitate.
- Suportul intuitiv – imagini, scheme, hărți mentale – oferă elevului un cadru natural de învățare, de analiză și dezvoltare a propriilor idei.
- Manualul creează experiența unei călătorii, pe calea autodescoperirii și a dezvoltării personale, cu scopul de a contribui la procesul de autorealizare a fiecărui adolescent.
- Manualul respectă criteriul accesibilității la nivelul conținutului, al limbajului folosit și al modului de prezentare, dar și al evaluării.
- Fișele de lucru invită la autoobservare și reflecție ghidată asupra propriei persoane, asupra resurselor și a perspectivelor.
- Metodele activ-participative sprijină procesul de consiliere și dezvoltare personală, fiind adaptate creativ specificului educației despre sine și despre lumea din jur, la vârsta adolescenței, dar și în etapa luării unor decizii legate de traseul lor de carieră.