Manualul de matematică destinat elevilor de clasa a VIII-a debutează cu un set
de instrucțiuni detaliate legate de utilizarea sa în format digital și tipărit, urmat de lista detaliată a competențelor generale și specifice vizate. Structura este echilibrată, cu accent pe înțelegerea conceptelor, pe abordarea riguroasă și clară a conținuturilor, pe rezolvarea de probleme și pe dezvoltarea gândirii logice.
Parcursul didactic cuprinde, ca punct de start, o serie de probleme recapitulative din materia anilor anteriori de studiu și două teste de evaluare inițială (algebră și geometrie plană), care facilitează identificarea nivelului de cunoștințe matematice cu care elevii încep anul școlar.
Prezenta lucrare respectă în integralitate (întru totul) conținuturile din programa școlară, ordinea introducerii acestora, precum și expunerea graduală a detaliilor teoretice. Aceste conținuturi sunt prezentate ca mijloace informaționale ce contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor generale și specifice menționate, fiind organizate pe unități de învățare, sub forma a cinci capitole.
Fiecare unitate de învățare păstrează aceeași structură: conținuturile sunt organizate pe lecții, care se pot realiza într-un număr relativ flexibil de ore stabilit de către profesorul clasei în acord cu specificul acesteia. Noțiunile sunt introduse, în fiecare lecție, într-o manieră accesibilă și stimulativă, prin intermediul următoarelor secvențe metodice:
Aceste secvențe metodice sunt completate cu sugestii de organizare a activității didactice prin metode variate: individuale sau de grup, activități practice pentru dezvoltarea abilităților, modalități diverse de colaborare între elevi, secvențe de muncă independentă, realizare de portofoliu, conceperea unui proiect, alternarea abordărilor tradiționale în rezolvarea de probleme cu redactarea completă și detaliată a soluțiilor lor cu furnizarea de răspuns imediat prin accesarea exercițiilor digitale, observarea sistematică a activității și a comportamentului elevului.
Fiecare capitol din manual se încheie cu un set de exerciții recapitulative din conținuturile prezentate în unitatea respectivă de învățare, însoțite de desenele corespunzătoare la geometrie, iar la finalul acestora este propus un test de evaluare elaborat după standardele naționale.
Lucrarea se încheie cu o secțiune amplă destinată recapitulării finale, ce conține probleme de algebră și geometrie, distribuite echilibrat, precum și trei teste structurate după modelul examenului de Evaluare Națională.
Manualul utilizează un suport vizual elaborat echilibrat, ce valorifică experiențele anterioare ale elevilor și care le stimulează gândirea critică și imaginația, proiectând cu naturalețe transferul de cunoștințe spre discipline conexe de studiu sau spre domenii complementare, precum fizică, chimie, biologie, istorie, geografie, informatică, ceea ce ajută copiii în înțelegerea și învățarea matematicii.
Sintaxa frazei, vocabularul și limbajul în ansamblu din această lucrare sunt în acord cu vârsta elevilor și respectă standardele unei lucrări științifice valoroase, informațiile transmise fiind corecte, concise și complete din punct de vedere matematic, formularea fiind de o manieră ce permite transmiterea de informație către elevi cu naturalețe, astfel ca aceștia să înțeleagă noțiunile și specificul acestora.
Manualul propune tehnici de evaluare variate, atât tradiționale (test scris, autoevaluare), cât și moderne (aplicații digitale, proiect, investigație, portofoliu). Dispunerea problemelor propuse este graduală și diversificată, astfel că profesorul are libertatea de a-și seta propriile coordonate în acord cu specificul clasei de elevi, cu nivelul lor de cunoaștere, precum și cu interesele lor în ceea ce privește traseul academic viitor.
Prin claritatea explicațiilor, structura logică a conținutului, diversitatea exercițiilor și orientarea spre formarea competențelor esențiale, acest manual oferă un echilibru optim între rigoarea științifică și accesibilitatea conținuturilor, încurajând gândirea critică, raționamentul logico-matematic, autonomia în învățare, pregătirea eficientă și motivantă pentru examenul de Evaluare Națională. Lucrarea se conturează ca un instrument educațional valoros, care răspunde în integralitate nevoilor elevilor, în conformitate cu cerințele programei școlare, constituind o ancoră emblematică în societatea actuală.
De ce să alegeți acest manual ?
Acest manual constituie un instrument valoros pentru triada profesor-elev-părinte în procesul de predare-învățare-evaluare, care facilitează și asigură formarea de deprinderi și competențe matematice, într-un mod atractiv și interactiv, cu numeroase trimiteri la viața reală.
Varietatea și multitudinea de aplicații propuse ghidează transferul de cunoștințe spre situații concrete și, în egală măsură, spre celelalte discipline de studiu.
Lucrarea asigură atingerea parametrilor doriți de toți cei implicați în vederea finalizării cu succes a examenului de Evaluare Națională.
Experiența profesională și publicistică a autorilor constituie o garanție solidă a faptului că acest manual va fi utilizat pe scară largă, constituind un element-cheie al setului de lucrări de specialitate pe care profesorii de matematică le selectează în demersul lor didactic.
Aplicațiile propuse în manual respectă o mare diversitate de abordări pedagogice, fiind incluse tipuri diferite de probleme, ce fac apel la maniere variate de raționament logico-matematic și care facilitează problematizarea și gândirea critică și, în egală măsură, învățarea prin descoperire.
Oportunități