Compoziția de ansamblu a manualului vizează tema generală Reflecții despre lumea din jur, dezvoltată într-un parcurs focalizat asupra unor experiențe de cunoaștere fundamentale înțelegerii de către elevi a orizonturilor lumii și a modului în care își lărgesc cunoașterea pentru o raportare conștientă, autonomă și critică la acestea.
Manualul cuprinde cinci unități de învățare, o recapitulare inițială și o recapitulare finală. Cele cinci unități oferă contexte semnificative de învățare în vederea dezvoltării personale a elevului, prin formarea, exersarea și evaluarea competențelor prevăzute de programa școlară. Rubricile lecțiilor sunt articulate sub forma unui traseu de învățare – Din experiența mea, În lumea textului, Explorez, Aprofundez, Reflectez. Metodele tradiționale și complementare de evaluare utilizate sunt: testul de evaluare, portofoliul, proiectul, investigația, autoevaluarea, observarea sistematică a activității și a comportamentului elevilor.
Fiecare unitate este compusă din introducere, o succesiune de lecții de predare-învățare și secvențe de recapitulare și evaluare, astfel: ● Lecție de introducere în tema unității (lecție de descoperire și de reflecție); ● Lecție/Lecții de formare și de exersare a conceptelor din domeniul lecturii; ● Lecție de receptare a textului literar integral (centrată asupra strategiilor de receptare); ● Lecții de formare și de exersare a elementelor de construcție a comunicării; ● Lecție de comunicare orală; ● Lecție de redactare; ● Lecție de formare și de exersare a elementelor de interculturalitate; ● Secvențe de recapitulare; ● Secvențe de evaluare.
Varianta digitală a manualului cuprinde integral conținutul manualului în variantă tipărită, dar conține în plus activități multimedia (galerii cu informații suplimentare, animații video, exerciții interactive).